Bästa ljudboken någonsin – topplista & recensioner

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Nextory.

Det finns förstås gott om bra ljudböcker, och att utse den bästa ljudboken någonsin är inte helt lätt. I denna artikeln har jag gjort ett tappert försök för att hjälpa dig hitta rätt. Böckerna som jag har fokuserat på är främst riktade till genren fantasy – i och med att det är en lista på Allt om Fantasy. Jag hoppas därmed att du hittar någon riktigt bra ljudbok för dig att lyssna på, vare sig det är snöstorm och du sitter inne med en kopp varm choklad, eller om du ligger ute i hängmattan när det är sommar.

Har du bråttom? Då rekommenderar jag att ge ljudböckerna om Game of Thrones (Sagan om Is och Eld) en chans.

Hur har jag valt / kommit fram till de här böckerna?

• Böckerna har valts utifrån de böcker som har haft bäst betyg överlag på olika ljudbokstjänster. Att jag rekommenderar böcker från Nextory är för att de dels har ett bra utbud inom fantasy (på både svenska och engelska), och dels för att jag tycker att de är lätta att hitta tips på mer böcker inom. Jag har inte gjort det än, men framöver kommer jag skriva en stor recension som går in mer på detalj om just Nextory.
  • Jag har även läst många olika recensioner om respektive bok (både vanliga boken och ljudboken ifråga) för att bilda mig en uppfattning om allt från bokens handling i sig, karaktärerna, och till och med uppläsaren.
  • Kort sagt rekommenderar jag inga ljudböcker som jag inte själv kan stå för!

Kampen om järntronen (Game of Thrones)

Kampen om Järntronen – inläst av Harald Leander.

Jag har tidigare på allt om fantasy skrivit om game of thrones böckerna så jag kommer inte gå in jättemycket i detalj. Däremot har jag inte pratat så mycket om ljudböckerna från samma serie. Ljudböckerna om serien “Sagan om is och eld” (som böckerna kallas för egentligen) har getts ut av Bonnier Audio, och finns att få tag på via Nextory. Uppläsare av Kampen om järntronen är Harald Leander, som också är uppläsare till resten av böckerna i samma serie. Totalt ligger första boken på lite mer än 30 timmar, så du har en serie som räcker ett bra tag framåt framför dig.

Just Harald Leander funkar bra som uppläsare – han har en behaglig röst och är lätt att lyssna på. Du kan läsa mer om Haralds arbete med att “prata in” hela bokserien här. Ljudböckerna och de vanliga böckerna funkar som ett komplement för dig som har sett tv-serien med samma namn. Boken finns även på engelska, då uppläst av Roy Dotrice.

Game of thrones innebär sammanfattningsvis mycket gråskala, många karaktärer som dör och tar kål på varandra. Hur sjukt det än låter så är det en stor charm med böckerna – man vet inte hur det ska gå helt enkelt. Samtidigt som intrigerna mellan de olika kungahusen pågår för fullt så lurar en annan fara långt upp i norr, och i söder ryktas det om att drakar har synts till…

Du hittar kampen om järntronen på Nextory.

Harry potter ljudbok

Harry Potter och de Vises Sten som ljudbok.

Precis som med Game of Thrones så har du knappast undgått Harry potter-böckerna av J K Rowling. Böckerna är en av de största succérna någonsin och har lästs av miljontals människor över hela världen. Du får i böckerna om Harry Potter följa Harrys resa mot att bli trollkarl, hur han går i skolan i Hogwarts och kämpar med att både lära sig magi, spela Quidditch eller bara få läxorna gjorda. För mig är stämningen och karaktärerna det allra bästa med Harry potter – det fångar så perfekt känslan av att gå i skolan, och man önskar att man kunde få gå om några år, fast på Hogwarts istället.

Det här är som sagt den första boken i serien av Harry Potter. Om du är intresserad av att höra mer om jag vad tycker om Harry Potter och de vises sten så hittar du recensionen här.

Harry Potter som ljudbok finns både på engelska och svenska. På svenska så är Björn Kjellman uppläsare och på engelska så är det Stephen Fry som läser in. Om jag skulle välja en av dem så tycker jag att så tycker jag att du främst ska satsa på att lyssna på de engelska versionerna. Varför? Jo, för att uppläsaren enligt mig är mycket bättre än i de svenska motsvarigheterna. Därmed inte sagt att Björn Kjellman är dålig, men lika bra som Stephen Fry är han inte.

Du hittar harry potter-böckerna som ljudböcker på Nextory. Första boken ligger på cirka 9h och 40 minuter i uppläsningstid. Det är böcker som funkar toppen att lyssna på tillsammans med barnen.

Drakviskaren av Lovisa Wistrand

Drakviskaren av Lovisa Wistrand

Jag ska motvilligt erkänna att jag inte läser jättemycket fantasy av svenska författare såvida jag inte fått tips om dem. Men det här är en bra bok, tycker jag. Drakviskaren är den första boken i Alvblodstrilogin, och är skriven av Lovisa Wistrand.  Drakviskaren handlar om Solalven Iszaelda som sätter sig upp mot stjärnalverna, speciellt deras ledare, Akares. Hon blir så frustrerad (och ännu mer genom att hon inte får någon egen förmåga) hamnar i fängelset. Boken kretsar mycket om hur Iszaelda ska ta hämnd på Akares och sätta dit honom för allt ont han har gjort, en gång för alla. Samtidigt så plågas hon av sina samvetskval och om hon verkligen väljer att göra rätt…

Om jag ska vara lite kritisk så är den första boken lite trögstartad, speciellt första halvan. Därefter tar det däremot fart ordentligt och det blir en berättelse med mycket fart och fläkt – det händer saker hela tiden.

Det finns många häftiga karaktärer (med minst lika coola namn) – vad sägs om Iszaelda, Akares, eller varför inte Netharu’el? Det är också kul att karaktärerna har både sina starka och svaga sidor – Iszaelda till exempel envisas ibland med att tänka väldigt själviskt, vilket får sina problem, och hon ångrar sig ofta djupt i det hon gör.

Språket i boken är härligt och gör sig bra som ljudbok. Lovisa introducerar till och med lite egna ord, såsom “eldigt” som en slags förekommande “svordom” i boken. Detta är något som jag kan ha lite svårt för (kan tycka det känns lite pretto), men det är en smaksak. Det märks dock att Lovisa har haft en väl genomtänkt plan med berättelsen, både i hela tidslinjen och i takten boken håller.

Drakviskaren finns att lyssna på genom Nextory. Om du redan har plöjt igenom Drakviskaren så finns det även en volym 2 i samma serie som heter Demonviskaren. Böckerna funkar bra för ungdomar såväl som vuxna. Första boken ligger på lite mer än 26 timmar i uppläsningstid, och andra boken ligger på cirka 20 timmar.

Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley

Avalons Dimmor av Marion Zimmer Bradley.

Jag väljer att ta med lite av en högoddsare – framför allt en bok som det inte snackas så mycket om. Avalons dimmor är en fantastisk skildring av riddarna vid det runda bordet, och hur det verkligen var… Du får följa halvsystern till Kung Arthur, nämligen den grymma men vackra Morgaine.

Det här är en sån oerhört passionerad bok. Det är magi, ondska, kärlek, äventyr, förpackat till en riktig fullträff inom fantasy. Det känns som en bok från svunnen tid och den fångar berättelsen om Morgaine, Arthur och de andra så himla bra. Dramat och intrigerna är det bästa med böckerna i den här serien enligt mig. Ska jag vara riktigt kritisk så tar det en liten stund innan det hela kommer igång, men när det väl gör det så kan man inte sluta lyssna. När böckerna var slut så satt jag bara helt stum och stirrade rakt fram. Den bästa känslan enligt mig när man läser fantasy – det vill säga att det känns som om man har förflyttats till en svunnen tid, till en värld som glömts bort och som du lyckats hitta på nytt… Jag tror du förstår vad jag menar.

Du hittar Avalons dimmor på Nextory.

Sagan om Drakens återkomst av Robert Jordan

Farornas väg, första boken i Sagan om Drakens Återkomst.

Mitt hjärta hoppade över ett slag när jag insåg att Robert Jordans böcker nu finns på Nextory, och dessutom på svenska! Det är ju helt underbart. Detta är några av mina favoritböcker med fantasy genom alla tider. Robert Jordan fick mig att få en enorm mersmak för fantasy när jag växte upp, och jag lusläste hans böcker. Jag tror detta var några av de första böckerna jag köpte, tillsammans med Deverry-böckerna från Katharine Kerr. Många veckopengar gick åt för det här…

Sagan om Drakens återkomst är en klassisk fantasy a’la modell “coming of age fantasy”. Du får följa huvudkaraktären Rand som ung, och hur han kommer att bli något mycket mer än en simpel bonde. När det händer saker i Robert Jordans böcker så händer det snabbt, det är fartfyllt och mycket action. Sen finns det en hel del passager (speciellt i de senare böckerna) där det är mycket tankar, diskussioner och betydligt mer segdraget. Det som gör att jag fortsätter läsa (och i detta fallet lyssna) är Robert Jordans språk – Jordan skrev otroligt vackert. Tyvärr gick Robert Jordan bort alldeles för tidigt och böckerna fick slutföras från hans gedigna anteckningar. Dock lyckades man att binda ihop slutet väldigt bra, mycket tack vare Brandon Sanderson och hans jobb med att få ihop allting och samtidigt se till att respektera författarens tidigare verk.

Just ljudböckerna i samma serie är också kanonbra (Viktor Åkerblom är uppläsare), och du har många fantastiska timmar framför dig att lyssna och lära dig allt om Aes Sedaier, Tar Valon och kanske slåss mot en och annan Trolloc…

Du hittar Farornas väg (första boken i Sagan om Drakens återkomst) på Nextory. Den första boken ligger på cirka 16 timmar i uppläsningstid. Böckerna funkar bra både för ungdomar och vuxna.