Critical Role: Vox Machina Origins – Recension

Critical Role är en slags följetong som har blivit enormt populär. Mycket av framgången bygger på att man varje vecka livestreamat Dungeons & Dragons-kampanjer för samma värld som Critical Role utspelar sig i. Bakom succén ligger Matthew Mercer som agerat Dungeon master under showens gång. Totalt landade den första kampanjen på 115 avsnitt och totalt 373 timmar speltid. Ingen dålig längd för en kampanj, direkt!

Mitt omdöme om Critical Role: Vox Machina Origins

Framsidan av Critical Role: Vox Machina Origins.

Framsidan av Critical Role: Vox Machina Origins.

Och nu är det alltså dags för graphical novel-versionen med samma namn, nämligen Critical Role: Vox Machina Origins. Just detta är som det låter – en origin-story för att berätta hur äventyrarna som vi får följa kommer att rädda världen, en vacker dag. Men det måste börja någonstans, så varför inte just här?

Samlingspunkten för våra 6 blivande hjältar är Staden Stiltben, där det verkar pågå ett och annat fuffens. Samtidigt gäller det ju förstås för hjältarna (som i början är klena) att undgå döden – det är ju trots allt en DnD-kampanj som vi snackar om! Det gäller att både tänka till och vässa sina vapen för att överleva.

I början får du främst följa Vax’ildan och Vex’ahlia som utforskar en förbannelse som påverkar byborna i staden Stilben. Du får hänga med gänget där de slåss mot både haj-ridande skummisar och lönnmördare, till att försöka få bukt med förbannelsen ifråga (en druid kanske vet mer om det hela..?). Det är underhållande, roligt och rakt på sak. Inga krusiduller, bara rent nöje.

Jag gillar verkligen teckningsstilen i Critical Role, som är en blandning mellan asiatiska och amerikanska comics. Miljöerna i graphical noveln är också väldigt färgglada och inbjudande. Jag dras direkt in i berättelsen och vill fortsätta läsa.

Språket är jag inte helt nöjd med i Critical Role: Vox Machina Origins. Karaktärerna pratar som om de levde i dagens samhälle, vilket tar bort en stor del av känslan med att läsa fantasy för mig. Jag kan förstå att detta inte är det lättaste att få till (speciellt när hela serien har en koppling till DnD-kampanjer och podcast-formatet sedan tidigare), men ändå… Tyvärr lämnar språket en hel del att önska. Jag hoppas att detta blir bättre med tiden.

En annan sak är att jag kan tycka att utgåvan är lite väl dyr för vad man får. Typ cirka en krona per sida man läser – i en graphical novel dessutom. Lite väl saftigt, men tyvärr ganska vanligt när det gäller graphical novels, enligt mig. Det är en dyr hobby men ack så rolig sådan…

Trots språkbristerna och priset så är det teckningarna som gör att man fastnar för Critical Role. Skaparna bakom serien får mycket sagt genom enkla och subtila medel i avbildningen av både miljöer och karaktärer.

Sammanfattning

På det stora hela rekommenderar jag Critical Role om du är sugen på en bra graphical novel med fantasy-tema. Serien funkar egentligen oavsett om du har lyssnat på podcasten eller inte.

Du hittar Critical Role: Vox Machina Origins på Bokus.

Critical Role: Vox Machina Origins samlar utgåva 1-6 av serien, som är en av de bäst säljande digitala graphical novels någonsin.

I skrivande stund är Critical Role tyvärr tillfälligt slut på Bokus (som sagt är det en väldigt populär graphical novel!), men vi får hoppas på att de får in den snart igen.

Critical Role finns även tillgänglig på Amazon via Kindle och liknande format, men jag har hört att storleken på utgåvan ska vara lite väl liten. Jag är rätt säker på att det här gör sig bättre i fysiskt format (som med mycket andra serier) – det blir en annan känsla då.

Vox Machina Origins ligger på totalt 136 sidor. Det är en graphical novel så med andra ord trevlig läsning mellan alla bra fantasyböcker. Serien är utgiven av Dark Horse comics. Denna utgåvan väger 682 gram och har följande mått: 259 x 170 x 11 mm. Den recenserade utgåvan släpptes den 15e oktober 2019.

7.5 Total Score
En underhållande graphical novel med fantasy-tema.

Perfekt för dig som vill ha något lättläst inom fantasy, eller bara vill lindra abstinensen efter att ha lyssnat på Critical Role-podcasten.

PROS
  • Teckningsstilen är en härlig blanding mellan amerikansk & japansk stil
  • Storyn kickar igång direkt.
  • Lagom mycket världsbyggande utan att bli tjatigt.
  • Bra tempo och takt i berättelsen.
CONS
  • Jag hade gärna sett en ännu större utgåva för att verkligen kunna njuta av bilderna.
  • Språket påminner nästan för mycket om hur folk snackar i vår tid.
Add your review

Inga kommentarer ännu. Lämna gärna en kommentar!

Leave a reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.